تعریف پمپ روغن داغ Hot oil pump

پمپ روغن داغ در صنایع جهت انتقال روغن داغ با حرارت‌های بالا استفاده می‌شود و معمولاً از نوع پمپ های سانتریفیوژ با ویژگی‌هاي خاص است. در موارد خاص ممکن است پمپ روغن داغ از انواع پمپ‌هاي دنده‌اي و انواع دیگری نیز باشد. استفاده از پمپ روغن داغ با ویژگی‌های خاص به ویسکوزیته (گران روی)، خورندگی و سایش روغن و یا فشار وارد شده روی سیستم بستگی دارد.

پمپ‌های روغن داغ معمولاً برای جابجای مایعات داغ مانند روغن و آب با دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ روغن داغ از زیرمجموعه‌های پمپ سانتریفیوژ بوده و به صورت افقی و با مکش تک‌زمانه عمل می‌کنند. این پمپ‌ها دارای محفظه، پروانه، شافت و درزگیر برای جلوگیری از نشت روغن و آب هستند. این پمپ ها می‌توانند روغن با دمای بالا تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد را انتقال داده و آب تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد را به جریان بیندازند. پروانه پمپ روغن داغ از نوع تراز یا بالانس بوده و از یک طرف آویزان است. نکته قابل توجه آن است که پمپ‌ روغن داغ به دلیل کاربرد خاص در صنایع، از مواد اولیه خاصی ساخته شده که در برابر حرارت و خورندگی مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.

پمپ های روغن داغ معمولا از جنس چدن ریختگی با مقاومت بالا در مقابل حرارت ساخته می شوند. محور این پمپ ها توسط سیل مکانیکی به طور کامل در مقابل نشتی آبندی شده است. جنس سیل مکانیکی و اجزای داخلی در پمپ های روغن داغ با مشتقات نفتی مطابقت شیمیایی دارد. به منظور اطمینان بالای آبندی، سیل مکانیکی این پمپ ها از نوع دوبل می باشد. از این پمپ ها عمدتا برای تبادل حرارت در واحدهای فرآیندی استفاده می شود.

پمپ روغن داغ Hot oil pump

کاربرد پمپ روغن داغ

صنایع ماشین سازی در خنک کاری ماشین آلات جوشکاری

صنایع قیرسازی در پیش گرمایش مخازن حاوی قیر و تار  و تولید آسفالت

صنایع چوب و کاغذ در پرس ها برای تخته، تخته سه لا و روکش، ماشین آلات چسب،‌ غلتک ها، خشک کردن سیلندرها

صنایع شیمیایی و دارویی در تولید فیلم، خنک کاری تجهیزات واحد های واکنشی پلیمریزاسیون

صنایع لاستیک و پلاستیک در ماشین های تزریق پلاستیک جهت گرم کردن قالب ها، تولید فیبر

صنایع ساختمانی در پرس آجر، قطعات بتنی پیش ساخته، سیستم های گرمایشی در ساختمان های بزرگ

صنایع غذایی در اجاق های مخصوص پخت، سیستم های تمیزکاری بطری ها، سیستم های سرخ کردن مواد غذایی، سیستم های خشک کردن نشاسته

صنایع نفت و گاز پتروشیمی در نیروگاه‌ها، تولید نفت،‌ در تولید حلال ها به روش تبخیری، مبدلهای حرارتی

صنایع فلزی در چربی زدایی از سطوح فلزی، در حمام های گالوانیک

صنایع نساجی در خشک کن ها، حرارت دادن در پرس ها، در ماشین های لباس شویی و اتو ها

صنایع تولید مواد شوینده در سیستم های صابون سازی، خشک کردن مواد اولیه

کارخانجات تولید شیشه

انواع پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ مغناطیسی

پمپ روغن داغ مغناطیسی

پمپ روغن داغ سانتریفیوژ

پمپ روغن داغ سانتریفیوژ

پمپ روغن داغ دنده ای

پمپ روغن داغ دنده ای

پمپ روغن داغ کند پمپ

ساختمان پمپ انتقال روغن داغ

ساختمان افقی یک طبقه و یک مکشه گریز از مرکز با محفظه حلزونی

ابعاد اصلی و مشخصات کاری پمپ مطابق استاندارد  (DIN 24255) 733EN DIN

پروانه بالانس هیدرولیکی و یکسر آویز

محفظه حلزونی پایه دار و محفظه یاتاقان بدون پایه

مکش افقی (مکش مرکزی) و رانش عمودی بوده

فلنج های استاندارد PN 10-2-DIN 1092

اتصالات پمپ انتقال روغن داغ

مکان اتصالات زیر اغلب روی تمام تیپ هاي پمپ روغن داغ تعبیه شده است:

در پوش تخلیه در زیر حلزونی پمپ  Draining

در پوش پرکن روغن خنک کننده روي یاتاقان  Filling

در پوش هواگیري روغن خنک کننده یاتاقان  Vent

مجراي خروجی نشت Outlet Leakage

آب بندی محور پمپ انتقال روغن

برای آب بندی در پشت پروانه پمپ های روغن داغ معمولا از سه عدد نوار گرافیتی استفاده می شود، همچنین برای جلوگیری از ورود سیال داغ و پرفشار به محفظه یاتاقان ها از بوش های گرافیتی یا سیلیکون و یا بوش های برنجی استفاده می شود. از یک آب بندی مکانیکی بدون خنک کاری نیز در دیگر طرف یاتاقان استفاده می شود، همچنین در این قسمت برای کاهش هزینه و سهولت در تعویض قسمت آب بندی می توان از کاسه نمد نیز استفاده کرد.

متریال پمپ های سیرکوله روغن داغ

محفظه حلزونی شکل پمپ های روغن داغ از متریال GGG-40 ساخته می شود. به دلیل نا همگن بودن چدن معمولی GG-25 و وجود ناپیوستگی اجزای شی در ریخته گری از این متریال در پمپ های روغن داغ استفاده نمی شود، چون که این متریال در برابر شوک حرارتی و بالا رفتن دما ضعف دارد. محفظه یاتاقان ها و پروانه از جنس GG-25 استفاده می شود.

نحوه راه اندازی پمپ روغن داغ

پیش از راه اندازی پمپ، باید با روغن محفظه حلزونی را پر کرده و در همین حین، با دست محور پمپ را به آرامی چرخاند تا پمپ کاملا هواگیری شود. دلیل پر کردن محفظه از روغن اطمینان از عملکرد مناسب آب بندی محفظه یاتاقان می باشد. لذا باید دو در پوش بالایی محفظه یاتاقان را باز کرده و روغن خنک کاری را از یکی از درپوش ها به میزانی ریخت که از در پوش دیگر خارج شود و پس از آن هواگیری انجام شود. نهایتا باید هر دو درپوش را کاملا سفت نمود.

در حین راه اندازی اولیه پمپ دمای روغن به آرامی بالا می رود و در محدوده C˚100 تا C˚130 افزایش می یابد. لذا آب داخل روغن به طور کامل بخار می شود. سپس دمای روغن تا دماي کاری و نهایی افزایش می یابد. بعد از گرمایش پمپ و رسیدن به دماي کاری، باید پمپ را خاموش نموده و کوپلینگ را بررسی کنید. در صورت نیاز قطعات کوپلینگ را بر روي موتور و پمپ تنظیم کرده و هم مرکزی بین محورهای پمپ و موتور را کنترل نمایید تا هیچگونه انحراف زاویه ای بین آن دو وجود نداشته باشد. محور پمپ باید به آرامی و بدون هیچگونه مقاومتی و اصطحکاکی، با دست بچرخد. در پمپ روغن داغ باید از هرگونه نوسانات ناگهانی دما (شوك حرارتی) جلوگیری نمایید.

نحوه انتخاب پمپ روغن داغ

با توجه به دمای بسیار بالای سیال پمپ شده در پمپ های انتقال روغن داغ، مهم ترین عامل در انتخاب این پمپ ها حداکثر میزان حرارت سیال می باشد. عوامل دیگری همچون ویسکوزیته سیال، خورندگی سیال، دبی، دمای محیط، طول مسیر، قطر لوله های ورودی و خروجی و... در انتخاب پمپ موثر می باشد.

اجزای پمپ روغن داغ

پوسته پمپ

مهره نگهدارنده پروانه

رینگ سایشی

پروانه

آبند (صفحه سایشی)

پوشش هوزینگ

گیره نگهدارنده

درپوش تخلیه هوا

محفظه سیل مکانیکی

بلبرینگ

محفظه بیرینگ ها

گریس خور

بلبرینگ

شیار کوپلینگ

درپوش بیرینگ ها

درپوش تخلیه گریس

پایه نگه دارنده

کاور آبند مکانیکی

آبند مکانیکی ( سیل )

فاصله انداز

شفت

آبند (صفحه سایشی)

واشر (بدنه)

صفحه سایشی

پیچ تخلیه

شیار نصب پروانه

 

پمپ روغن داغ  

سبد خرید : 0 محصول    

سبد خرید من

هیچ محصولی وجود ندارد

ارسال رایگان! ارسال
0 ریال مجموع

ثبت سفارش و پرداخت

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

بستن این صفحه رفتن به سبد خرید

ساماندهی فروشگاه های اینترنتی

logo-samandehi